Träningslistan

Så var det dags för ännu en lista. Nu när jag bestämt att bloggen ska vara lite mer personlig tycker jag dessa listor är ett bra sätt för er att lära känna mig. Och idag ska jag gräva lite djupare i hur min träning ser ut. Trevlig läsning!

pa040091

Hur ser din träning ut idag?
Jag har, sedan några veckor tillbaka, kommit igång med träningen igen efter min förlossning. Jag hade möjlighet att träna hela graviditeten och det har jag verkligen mått bra av. Jag har hela tiden känt mig stark i kroppen och det kändes inte som någon hög tröskel att ta sig över när jag fick klartecken att börja träna igen från min barnmorskan 6 veckor efter förlossningen. Jag går på powerwalks 2-4 gånger i veckan och utöver det är jag på gymmet 2-3 gånger i veckan. Sen har jag precis börjat att gå på ett Zumba-pass i veckan. Nu ska jag bara öka intensiteten på gympassen samt komma igång med löpningen.

Har du något träningsmål för tillfället?
För tillfället är mitt träningsmål att komma tillbaka till likvärdigt det jag klarade innan graviditeten. Det första målet är att klara av att springa 5 km igen på likvärdig tid som tidigare. Än så länge har jag inte kommit iväg på första löppasset.

Vilken kroppsdel gillar du bäst att träna?
Jag skulle nog vilja säga magen bara för att jag verkligen gillar att ha träningsvärk i magen.

Tränar du hellre på gym eller hemma?
Jag är periodare. Jag tränar helst på gym men kompletterar gärna med hemmaträning eftersom jag inte alltid får till att komma iväg till gymmet tre gånger. I slutet av graviditeten träna jag bara hemma.

pa040119 pa040137

Föredrar du styrka eller kondition?
Jag föredrar kondition då jag tycker det är lättare att mäta resultat och förbättring.

Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?
2-4 powerwalks i veckan som är ca 1 timme styck. Sen 2-3 gympass i veckan som är 45-60 minuter styck.

Vad äter du helst innan och efter träning?
Oftast tränar jag direkt på morgonen och då äter jag antingen inget alls innan eller möjligtvis en banan. Efter träningen blir det därför en rejäl frukost. Om det inte är morgonträning gillar jag att t ex äta kesomacka eller kvarg med bär och frön efter träningen.

Ditt favorit träningsplagg?
Min neonrosa, långärmade ziptröja från H&M. Den är så mjuk på insidan, har luva, går högt upp i halsen och har dessutom bra fickor.

pa040104

Saknar du något i din träning idag?
Jag tränar på ett gym utan pass och det kan jag sakna. Jag gillar att gå på pass i grupp då jag ofta tar ut mig mer samt att jag tycker om att röra mig till hög musik i högtalarna. Så jag funderar på om jag borde byta gym för att ha ett gym med pass men då kommer det gymmet ligga längre bort och då är det svårare att komma iväg. Nu har jag ca 3 minuters promenad till gymmet och det passar mig utmärkt.

Tränar du med eller utan sällskap?
På powerwalksen har jag gärna sällskap men gymmet går jag till själv.

Hur länge har du tränat?
Jag började träna regelbundet under min studietid i Uppsala, för ca 5 år sedan. Innan dess har jag gått på lite olika sporter och träningsformer i perioder såsom aerobics, volleyboll, streetdance och Friskis&Svettis.

Ditt bästa träningstips?
Den bästa träningen är den som blir av. Man ångrar aldrig ett träningspass efteråt!

pa040111 pa040147

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.